Friday, July 17, 2009

Pizza Mak - Anak

Hari ni breakfast, mak buat Pizza Anak pulak. Mini Pizza la. Kalau besar panggil 'Mak', yang kecik panggil 'anak'. Ayah lak???? Tukang Makan & tukang turun naik tangga untuk letak doh kat heater kat bilik study.

Kalo Pizza Mak, mak akan letak sosej, salami, nenas, bawang, tomato dan capsicum. Tapi untuk pizza anak ni mak letak sosej & salami je. Malas nak letak yang lain2 tu, habis dibuang nye je.... Jangan lupa juga sos pasta dan cheese.

Ni Pizza MAK (gambar lama)




Ni Pizza ANAK




Ni pulak tepung yang mak guna untuk buat base pizza. Arahan ada belakang kotak tu. Tapi mak tak ikut pun. Mak buat arahan sendiri. Mak restkan doh tu 2 kali. Sekali lepas uli yang pertama jadi sebiji doh. Rest 15 minit. Then tumbuk doh kasi keluar angin. Uli dan canaikan ikut bentuk yang dikehendaki. Then rest kan lagi 10 minit. Kemudian baru le letak topping dan bakar. Pizza Anak ni mak bakar suhu 200 C selama 10 minit.

Tepung ni mak beli kat Tesco. Kat Asda pun ada (kotak pink). Cari kat bahagian tepung dan kek kotak. Harga kat Tesco 55 pence untuk 1 kotak. Dalam kotak tu ada 2 paket. 1 paket boleh buat 1 pizza Mak saiz 10 inci dan 16 pizza Anak bentuk bulat. Biasanya mak guna 2 paket sekali buat. Sebabnya untuk Irfan bawa bekal ke school dan bila balik biasanya dia nak makan lagi. So kalo 2 paket dapat la 32 pizza Anak bentuk bulat.


Tak comel betul gambar pizza kat kotak tu.


Bentuk pulak, terpulangla.. So far mak dah buat 3 bentuk ni. Ada banyak lagi bentuk yang belum dicuba.

No comments: