Monday, June 21, 2010

Mak di Paris – Hari pertama

Mak ke Paris bagi menghadiri ‘International conference in Organic Electronics’.  Bersama 4 lagi rakan, kami ke airport dengan menaiki teksi.  Ayah hantar mak ke pintu teksi je.  Kami menaiki Easyjet ke Paris.  Inilah kali pertama mak menaiki kapal terbang dari Newcastle.  Dan inilah kali pertama mak keluar dari bumi UK.  Bertolak dari Newcastle lebih kurang jam 2.00 ptg dan sampai ke Paris jam 4.30ptg (waktu Paris).  Waktu di Paris 1 jam lebih awal dari UK.

Sepatutnya ada shuttle yang akan mengambilkan kami.  Tapi bila call, dia kata tiada tempahan dibuat sedangkan bayaran telah dibayar.  Jadi kami naik la teksi & bayar sendiri dulu. 55 Euro dari airport ke hotel.  Perjalanan dari airport ke hotel mengambil masa 1 jam lebih sebab kesesakan lalulintas.  Di samping tu mula dapat melihat ‘seni’  kota Paris.

P1120206 P1120207

Kami menginap di Hotel du Bresil.  Terletak berhampiran stesen RER Luxembourg.  Dan berada di dalam zon 1.  Ni kira tengah-tengah kota Paris la. Hotel ni taraf 2* je.  Tapi sewanya = 85 euro untuk 1 malam dan sarapan 6 euro.  Kami ambil bilik single room, so mak dok sorang-sorang la.  Bilik & tandas yang kecil je.  Ada 1 tv kecik, sabun mandi, syampo & tuala.  Kettle tak de.  Nasib baik mak bawa kettle yang dipinjam dari Marlina.

P1120216 P1120217

P1120211 P1120313

Setelah berehat sebentar, kami keluar untuk mencari makan malam.  Sebenarnya mak dan bawa bekal tortilla.  kat airport dah makan satu.  Ada lagi satu untuk di makan nanti.  Di luar kawasan hotel, suasana bising dengan bunyi live band di setiap lorong.  Manusia memang ramai. Menakutkan pulak rasanya.

Kami ke restoran yang berhampiran.  Restoran Cina. Tak ada satu menu yang menyakinkan untuk dimakan.  Orang cina/thai biasanya akan mencampur semua masakan mereka dengan sup b*.  Jadi walaupun namanya sup sayur tapi perencahnya biasanya memang adala campuran b*.  Jadi mak minum orange juice je sambil melihat kawan-kawan makan.

Lepas makan kami terus balik ke hotel.  Bunyi bising masih kedengaran.  Mak on tv.  Tapi semua rancangan dalam bahasa Perancis.  Pukul 12 mlm baru la live band tu berhenti.  Rupa-rupa nya hari ni adalah Music festival di seluruh France.  Patutla semuanya berpesta.