Friday, May 15, 2009

Rutin

Rutin kami sekarang, weekdays.

8.55 -9.00
Ayah hantar Irfan school. Mak siapkan breakfast dan masak untuk lunch sekali. Kasi makan Iffah Izzah.

9.12 or 9.52
Mak naik bas ke school. Dok di bilik or library or buat keje di lab. Ayah jaga Iffah & Izzah di rumah.

2.05
Naik bas balik rumah.

3.00
Ayah ambik Irfan dr school & hantar ke rumah. Then ayah pulak pergi ke school sampai kul 7.00. Mak jaga Iffah Izzah.

Tapi kekadang ayah kena pegi school pagi. Mak pulak akan pegi petang or mak tak pegi langsung sebab mak memang tak suka gi school bila dah petang. Tak de mood.

Kekadang tu mak@ayah terpaksa bawa Iffah & Izzah sekali untuk ambik abang dari sekolah. Kesihan diorang. Pukul 3, time diorang tgh sedap2 tido. Terpaksa diangkat ke stroller sebab nak ambik abang dari school.

Semalam cuba tanya nursery yang dekat rumah ni. Cost untuk Iffah Izzah. Full day: Izzah 38++ pound sehari. Izzah 34++ pound. Kalau sebulan lebih kurang 1500 pound. Kalo dalam RM dalam RM 7950. Elaun yang kami dapat hanya 1211 pound sebulan. Kalau half day lak dalam 900 pound sebulan. Half day tu dr pukul 7.30 sampai 1. Kami kalo boleh nak yang dari kul 9 -3. Yang tu di kira full day. Kalau guna gaji yang kat M'sia pun still tak mampu nak hantar anak-anak ke nursery.

Kami ni 2 orang belajar. Tapi elaun sama dengan dengan staf yang seorang je belajar. Rasa tak fair je. Kalau dia mau kasi elaun sara hidup untuk diri sendiri pun kira dah ok. Elaun keluarga tu kira anak2 dah la. Boleh gak cover untuk hantar anak ke nursery.

Jadi kami terpaksala gilir-gilr ke school/study. Macam buat PhD part time lak & jaga anak full time. Cemburu gak bile tengok kawan-kawan yang dapat gi school dari 9 - 5 ptg. Ni mesti boleh habis PhD on time. Ada pulak masa untuk keje part time lagi. Kami ni memang tak boleh nak keje part time. Masa yang ada tu adalah untuk berehat & juga untuk study mana yang sempat.

Walaubagaimana dengan elaun yang ada tu kami cukup la makan pakai. Nak melancong jauh2 tu masih belum berkemampuan. Boleh la juga nak study wlaupun tak sepenuh masa. Doakan la segalanya dipermudahkan untuk kami sekeluarga di sini.

Setakat 4 bulan ni kira ok la. Rutin kami masih dalam kawalan. Tapi bila masuk 2nd year nanti rasanya akan lebih mencabar. Mak kena ke lab, ayah pun kena ke lab. Anak-anak? Ada sesapa boleh tolong jadi babysitter?????

No comments: